Kategorie
Najnowsze
Popularne

Fokus – smarter analytics – pierwsze wrażenia.

Czym jest Fokus? W skrócie można powiedzieć, że to agregator danych na temat witryny/marki z różnych źródeł. Znajdziemy w nim informacje o osobach odwiedzających naszą stronę, źródłach tych odwiedzin, skuteczności naszych działań w social media czy o miejscach, w których mówi się na nasz temat. Wszystko to podane w przejrzystej, ładnej formie.

Serwis agreguje informacje m.in. z Google Analytics, Centrum Google dla Webmasterów, youtube, facebooka, twittera, i innych serwisów a w planach jest również możliwość zbierania informacji z CRMów czy innych źródeł oferujących dostęp przez API. Współpracuje również m.in. z Brand24, Sotrender i innymi serwisami dostarczającymi dane. Wygląda więc na to, iż mamy do czynienia z naprawdę potężnym kombajnem analitycznym.

W tej chwili Fokus jest w fazie otwartych beta testów(zarejestrować możecie się tutaj), część funkcji jest niedostępna a część ograniczona. Można już jednak wyrobić sobie pierwsze opinie na temat serwisu – moje są jak najbardziej pozytywne.

To co rzuca się w oczy przy pierwszym kontakcie z Fokusem, to przejrzystość i prostota obsługi. Podłączenie wszystkich zewnętrznych usług jest banalnie proste – po kolei musimy zaakceptować dostęp do API poszczególnych serwisów. Zajmuje to dosłownie chwilę. Interfejs posiada 4 główne zakładki:

  • Dashboard, na którym widoczne jest podsumowanie wszystkich metryk
  • On site, gdzie zebrane są informacje na temat ruchu w naszej witrynie a także jego źródłach
  • Monitoring, gdzie znajdziemy informacje na temat pozycji witryny w Google oraz wzmianki na temat naszej marki pojawiające się w internecie
  • Social Media, gdzie znajdują się statystyki kont FB, TT, instagram i innych, które podłączymy do serwisu

Dodatkowo serwis oferuje Hints Center, czyli zbiór porad i podpowiedzi co moglibyśmy zmienić w naszym serwisie aby stał on się lepszy.

To, co uderza przy pierwszym kontakcie z Fokusem, to sposób prezentowania danych i cały interfejs. Jest po prostu ładny, przyjemny dla oka a przy tym sposób w jaki dane są prezentowane nie zabija czytelności.

fokus2

Fokus na potrzeby SEO

Czy Fokus może być przydatny w pracy specjalisty SEO? Na razie do końca nie można odpowiedzieć na to pytanie. Pokazuje co prawda np. zapytania powodujące wejścia na stronę (zasysane z GWT), pozycje strony dla zdefiniowanych fraz czy informacje o wzmiankach na temat naszej marki w internecie, które można wykorzystać do zdobycia linka, jednak wydaje się to być za mało aby na co dzień z niego korzystać w tym celu. Kiedy jednak – zgodnie  z zapowiedziami – narzędzie zyska dodatkowe funkcje, w tym możliwość integracji z naszymi własnymi narzędziami przez API, to kto wie.

Dla kogo to narzędzie?

Na tę chwilę narzędzie nie prezentuje ogromnej ilości danych a raczej tylko najważniejsze informacje z wielu źródeł. Stąd też nie zastąpi analizy w miejscach źródłowych jak Google Analytics czy GWT. Umożliwia jednak szybki ‚rzut oka’ na kondycję naszej witryny/marki w internecie.

Wydaje mi się, że może to być dobre narzędzie dla właścicieli firm, których interesują tylko najważniejsze informacje aby móc szybko ocenić np. skuteczność działań wynajmowanej przez siebie agencji. W obecnym kształcie Fokus nie zapewnia wystarczającej ilości danych do głębokiej analizy jaką przeprowadzać powinni marketerzy czy osoby zajmujące się bezpośrednio prowadzeniem działań promocyjnych w internecie.

Można się jednak spodziewać, ze narzędzie w niedługim czasie będzie rozbudowywane. Jak mówi Artur Kurasiński „Będziemy jedną z pierwszych polskich technologicznych spółek, o której będą pisały największe media na świecie„, tak więc plany są ambitne :)

Autorami Fokusa są Artur Kurasiński oraz Mateusz Belattaf.

SHARES