Kategorie
Najnowsze
Popularne

Jakie umowy zawierają firmy SEO w Polsce? [wyniki ankiety]

Wiele w ostatnim czasie mówi się w branży SEO o zmianie podejścia do pozycjonowania. Mówi się, że czasy umów rozliczanych za pozycje już dawno minęły, że teraz stosuje się inne metody rozliczeniowe i inne podejście do pozycjonowania. Na grupie Seowcy na fb czy na SEO Poland na G+ osoby wspominające o rozliczeniach „za efekt” są czasem wręcz linczowane. A jak sposoby rozliczania wyglądają w rzeczywistości?

Poprosiłem osoby zajmujące się pozycjonowaniem o wypełnienie ankiety dotyczącej rodzajów umów zawieranych z klientami. Dziś pora na wyniki. Odpowiedziało 125 osób, co uważam za próbę dość miarodajną. Korelacja momentów wypełniania ankiet z pojawianiem się linków do niej na fb czy g+ (dziękuję wszystkim za udostępnienia!) pozwala przyjąć, że wypełniały ją rzeczywiście osoby zajmujące się na co dzień pozycjonowaniem.

Jaka metoda rozliczania z klientem jest najpopularniejsza?

umowy-rozliczane-za-pozycje

79% firm nadal rozlicza się z klientami w zależności od pozycji strony w wynikach wyszukiwania, przy czym 56% nadal podpisuje tego typu umowy, 8% posiada takowe ale nie zawiera ich od ponad roku a 15% nie podpisuje nowych umów rozliczanych za pozycje od mniej niż 12 miesięcy. Czy to wyniki zaskakujący? Dla mnie nie, choć biorąc pod uwagę dyskusje w branży można by się spodziewać, że tego typu umów jest na rynku zdecydowanie mniej.

Jak rozliczają się firmy SEO poza umowami „za pozycje”?

Drugie miejsce zajmują umowy rozliczane ryczałtowo – do ich stosowania przyznało się 73% ankietowanych, przy czym 27% firm zaczęło je stosować w ostatnich 12 miesiącach:

umowy-ryczaltowe

Dalej w zestawieniu mamy umowy mieszane, w których na opłatę składa się stały abonament oraz premia w zależności od uzyskiwanych pozycji. Tego typu umowy zawiera już jednak mniej niż połowa przepytanych pozycjonerów a tylko co czwarty ma je w ofercie od ponad roku:

umowy-ryczalt-premia

Blisko co  trzeci ankietowany zawiera umowy rozliczane za ruch pozyskany z naturalnych wyników wyszukiwania. Tylko 10% firm wprowadziło takie rozliczenia w ostatnich 12 miesiącach, co może oznaczać, iż ten sposób rozliczania nie zdobywa wielu nowych zwolenników:

umowy-rozliczane-za-ruch

Innego rodzaju umowy mieszane (np. abonament + premia za ruch czy abonament + premia za konwersje) zawiera co czwarty ankietowany a większość z nich robi to od ponad roku:

umowy-mieszane-inne

Kolejne miejsce zajmują umowy rozliczane za czas pracy. Tylko 15% ankietowanych pobiera opłatę wyliczając jej wysokość w zależności od faktycznego czasu spędzonego przy danym projekcie! Biorąc pod uwagę, że większość z nich zaczęła w ten sposób rozliczać się z klientami w ostatnich 12 miesiącach, można podejrzewać, że w tym segmencie mieszczą się usługi związane ze zdejmowaniem filtrów i audytowaniem stron:

umowy-czas-pracy

Na ostatnim miejscu w zestawieniu znalazły się umowy rozliczane za konwersję. To specjalnie nie dziwi, gdyż tego typu sposób rozliczania trudno zastosować w przypadku większości klientów. Jednak w przypadku sklepów internetowych czy serwisów zbierających leady za pomocą formularzy jest to jak najbardziej akceptowalna metoda rozliczania, choć wymagająca ścisłej współpracy na linii agencja-klient oraz często sporej dozy zaufania z obydwu stron:

umowy-konwersje

Na jaki okres zawierane są umowy SEO?

To jeden z wyników, który zaskoczył mnie najbardziej. Tylko co trzeci ankietowany przyznaje się do stosowania umów na czas 12 lub więcej miesięcy. Większość zawiera umowy na czas nieokreślony, dając okres wypowiedzenia od 1 do 3 miesięcy, z przewagą 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Małą równoważnią dla tego niech będzie fakt, że 3% firm zawiera umowy na ponad półtora roku :):

czas-trwania-umow-seo

Podsumowanie

cash

W tej chwili cały czas najpopularniejszym modelem rozliczania się pozycjonera z klientem jest umowa „za efekt”, gdzie efektem są pozycje strony dla określonych słów kluczowych. Można jednak zauważyć, że wiele firm odchodzi od tego modelu, szczególnie  na rzecz rozliczania abonamentowego, któremu można wróżyć jeszcze większy udział w rodzajach umów w najbliższym czasie. Dziwi trochę fakt małej ilości umów, w których opłata zależy bezpośrednio od przepracowanego czasu. Być może SEO nie jest jeszcze na tyle okrzepłą dziedziną aby taki model mógł dobrze funkcjonować? Wielu klientów może mieć problem ze zweryfikowaniem faktycznego czasu pracy pozycjonera. Z ankiety wynika jednak, że na rynku obecne są bardzo zróżnicowane modele rozliczeniowe a więc klienci mają wybór – czy lepiej decydować się na długoterminową umowę rozliczaną z pozycji czy raczej na abonament w zamian za konkretne działania podejmowane na rzecz promocji ich strony.

Ankietowani podali też pojedyncze przykłady bardziej skomplikowanych modeli rozliczeniowych, np. umowa z rozliczaniem za pozycje + premia za trwałe wyniki (powyżej 3 miesięcy w top3) czy ryczałt + premia za ruch, konwersję czy procent od sprzedaży, jednak nie są to popularne metody stosowane przez pozycjonerów.

W obecnej sytuacji model „za efekt” wydaje się być coraz mniej miarodajnym sposobem rozliczania. Geolokalizacja, personalizacja oraz wdrażanie wielu dodatkowych modułów w wynikach wyszukiwania (Zakupy Google, Mapki, zdjęcia, filmy, Knowledge Graph) utrudnia coraz bardziej możliwość prawidłowego pomiaru pozycji. Powoduje to, że nie jest łatwo przyjąć uniwersalne kryteria oceny pozycji a także może być punktem zapalnym konfliktu na linii pozycjoner-klient („U mnie jest na 13 miejscu a w raporcie stoi, że na 3! Chcecie mnie oszukać!” – który pozycjoner nie słyszał kiedyś podobnego zdania?).

Oczywiście umowy ryczałtowe również niosą za sobą spore ryzyko, szczególnie, kiedy nie uda się osiągnąć zakładanych wyników w określonym czasie. Przy tego typu metodzie rozliczania należy położyć nacisk na szczegółowe raportowanie podejmowanych działań a także na edukację klienta. Jeżeli ten będzie świadomy metod stosowanych przez agencję oraz będzie wiedział, że sukces jego witryny w wynikach wyszukiwania jest wypadkową ogromnej liczby czynników, możliwe będzie uniknięcie ewentualnych konfliktów.

Zapraszam do dzielenia się własnymi wnioskami w komentarzach!

Pełne dane źródłowe dostępne są tutaj. Zezwalam na ich wykorzystanie do własnych opracowań, pod warunkiem umieszczenia w danym opracowaniu odnośnika do niniejszego wpisu.

  • http://www.rabinek.pl/ Paweł Rabinek

    Dzięki za udostępnienie wyników ankiety. Dane są interesujące, ale wnioski każdy musi wysunąć sam. Popraw proszę dane na wykresach, bo nie zgadzają się z tekstem.

    • http://www.inter-seo.pl/ Jarosław Miszczak

      Dzięki. Znalazłem 1 błąd, już poprawiony (w tekście było 13% a powinno być 15%). Więcej nie widzę.
      A wnioski oczywiście każdy sam wyciągnie – ja przedstawiłem swój punkt widzenia i udostępniłem dane źródłowe.

    • http://www.inter-seo.pl/ Jarosław Miszczak

      Ach, już widzę. Na wykresach podane są dane ilościowe a w opisach procentowe – stąd rozbieżności.

      • http://www.rabinek.pl/ Paweł Rabinek

        Chyba tak, tu są procenty, a tam twarde liczby – trochę wprowadza to w błąd :)

  • http://www.fuburek.com/ Marek Płatek

    Dobra robota. Ciekawe, jak wyglądałyby dane, gdyby zapytać z drugiej strony – klientów. Można się domyślać, że umów powyżej 12 miesięcy jest zdecydowanie więcej, bo te głównie są podpisywane w największych agencjach. Najważniejsze, że branżunia ewoluuje i reaguje na zmiany! :)

  • Krystyna Rogalska

    Ciekawe wyniki. Wiadomo dlaczego tak się dzieje – pierwszych miejsc jest tylko dziesięć, walka zacięta. Klienci nie lubią jednak sytuacji, gdy im się nie gwarantuje wymiernych efektów. To, co rzucają jako wymóg w stronę agencji interaktywnych większe firmy i ich „marketingi” przy konkursach ofert, podnosi włos na głowie. Trudno nieraz pogodzić interes agencji, pozycjonera, uwzględniając ograniczenia ze strony Google i jednocześnie klienta. Klienta, który często ma tyle wątpliwości i żądań – co włosów na głowie.

  • Krystyna Rogalska

    PS. Przepraszam za lapsus – jakoś mi te porównania do włosów pasowały :)

  • http://seo-guru.pl/ Sławek Gdak

    Dzięki świetne dane.

  • misiu

    Przydałaby się taka sama ankieta odnośnie SEM (AdWords)

  • Gawlin

    Fajny raport. Dzięki.

  • Pingback: Czy tradycyjne SEO naprawdę umiera? - Travelmarketing.pl

  • Pingback: Jak rozwiązać umowę o pozycjonowanie gdy nie ma strony? | Silesia SEM

  • Pingback: Modele rozliczeń za pozycjonowanie stron z Agencją SEO. Co wybrać? | seo.trajdos.pl

SHARES